
Dramatoterapia a biblioterapia
2-ročné vzdelávanie
Akreditované Ministerstvom školstva SR
garantované Mgr. P. Janoškom, PhD. uni. doc.
Dramatoterapia a biblioterapia sú kreatívne terapeutické prístupy, ktoré využívajú divadlo, pohyb, príbeh a písané slovo na podporu osobnostného rozvoja, emocionálneho spracovania a psychickej pohody. Oba prístupy ponúkajú možnosť zážitkového učenia – či už cez dramatické improvizácie, prácu so scénou, tvorbu príbehov alebo reflexiu cez denníkové zápisky. Vďaka dramatoterapii a biblioterapii sa divadlo a príbehy stávajú mostom k hlbšiemu sebapoznaniu, osobnému rastu a harmónii. Staňte sa súčasťou tohto inovatívneho vzdelávania a otvorte dvere k novým možnostiam vo svojej profesii.
Kapacita je obmedzená na 18 ľudí.

Informácie o vzdelávaní
Všetko, čo potrebujete vedieť.
01
Podmienky vstupu do vzdelávania
Účasť na vzdelávacom programe je podmienená splnením nasledujúcich povinností, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou prijímacieho procesu a sú povinné pre každého uchádzača:
-
absolvovanie vstupného pohovoru v trvaní 30 minút, zameraného na posúdenie motivácie a osobnostných predpokladov uchádzača, ktorý prebieha online formou s garantom programov a lektormi daného modulu,
-
riadne vyplnenie prihlášky, zaplatenie stanovených poplatkov a podpis zmluvy, resp. prijatie Obchodných podmienok,
-
čestné vyhlásenie, že uchádzač sa nelieči na závažné psychiatrické ochorenie - toto vyhlásenie je súčasťou ustanovení Obchodných podmienok, ktoré uchádzač prijíma pri registrácii na kurz.
02
Požadované vzdelanie a skúsenosti
Uchádzač musí spĺňať nasledujúce podmienky pre zaradenie do vzdelávacieho programu:
-
minimálne vysokoškolské vzdelanie I. stupňa (Bc.),
-
preukázanie vzťahu k zvoleným modulom, napríklad výsledky činnosti, prax, dobrovoľnícke aktivity, absolvované vzdelávanie (v umeleckých terapiách)
03
Podmienky ukončenia modulu
Aby študent úspešne ukončil modul, je potrebné splniť nasledujúce požiadavky:
-
dochádzka minimálne 80 % z celkového počtu hodín vzdelávania,
-
2 hodiny mentoring s lektorkou modulu - prípadová konzultácia (1 sedenie - 50 minút),
-
2 hodiny sebaskúsenosti - osobná skúsenosť s vybranou umeleckou terapiou,
-
spracovanie záverečnej práce na vybranú tému,
-
písomný/ústny záverečný test s minimálnou úspešnosťou 90 %,
-
video nahrávka a prezentácia s garantom a lektorom, zahŕňajúca prácu s jedným vybraným klientom.
PODMIENKY PRE ÚSPEŠNÉ UKONČENIE VZDELÁVANIA:
260 hodín
nutné absolvovať aspoň 80 % z celkového času vzdelávania
2 hodiny
mentoring
1 sedenie / 50 minút / 40 eur - platba nie je zahrnutá v cene kurzu!
záverečné skúšky
úspešné ukončenie záverečných skúšok; platba za skúšky nie je zahrnutá v cene kurzu! (predpokladaná suma je 200 eur)
2 hodiny
sebaskúsenosť
zažiť si dramatoterapiu a biblioterapiu na sebe u terapeuta/tky, možné absolvovať aj u lektorky; platba nie je zahrnutá v cene kurzu! (predpokladaná cena je
50 eur / stretnutie)
záverečná práca
spracovanie záverečnej práce
účasť na konferencii
- odporúčané
konferencia organizovaná AM, alebo ČAA
SUMA ZA VZDELÁVANIE
Cena za prvý rok: 1545 eur
(spolu 3090 eur za celé štúdium)
Splátky:
na 2 splátky - 1600 eur
na 7 splátok - 500 eur
na 18 splátok - 200 eur
TERMÍNY STRETNUTÍ
1. MODUL
27 septembra / od 9:00 - 18:00
28. septembra / od 9:00 - 17:00
4. MODUL
7. marca / od 9:00 - 18:00
8. marca / od 9:00 - 17:00
7. MODUL
24. októbra / od 9:00 - 18:00
25. októbra / od 9:00 - 17::00
10. MODUL
8. mája 2027 / od 9:00 - 18:00
9. mája 2027 / od 9:00 - 17:00
13. MODUL
jún 2027 / od 9:00 - 18:00
jún 2027 / od 9:00 - 17:00
2. MODUL
13. decembra / od 9:00 - 18:00
14. decembra / od 9:00 - 17:00
5. MODUL
30. mája / od 9:00 - 18:00
31 mája / od 9:00 - 17:00
8. MODUL
2. januára 2027 / od 9:00 - 18:00
3. januára 2027 / od 9:00 - 17:00
11. MODUL
máj 2027 / od 9:00 - 19:00
máj 2027 / od 9:00 - 17:00
3. MODUL
3. januára / od 9:00 - 18:00
4. januára / od 9:00 - 17:00
6. MODUL
27. júna / od 9:00 - 18:00
28. júna / od 9:00 - 17:00
9. MODUL
23. januára 2027 / od 9:00 - 18:00
24. januára 2027 / od 9:00 - 17:00
12. MODUL
jún 2027 / od 9:00 - 18:00
jún 2027 / od 9:00 - 17:00
Moduly - podrobný obsah
MODUL 1
Úvod do dramatoterapie a biblioterapie
Teória:
Teoretické východiská biblioterapie > Podmienky a zásady práce biblioterapeuta a biblioterapeutického stretnutia > Teoretické východiská dramatoterapie > Využitie divadla k nedivadelnému účelu - psychoterapeutické poňatie dramatoterapie > Dramatoterapeutický proces a jeho štruktúra
Prax:
Práca s denníkom, kreatívne spracovaná úvaha > Práca s príbehom - príbeh ako cesta k ľudskej duši > Sebaskúsenosť v rámci dramatoterapeutických techník a cvičení > Sebaskúsenosť štruktúry skupinového dramatoterapeutického stretnutia
MODUL 2
Prístupy, metódy a
techniky v dramatoterapii
Teória:
Psychodráma/Sociodráma > Predstavenie techník dramatoterapie > Metodika dramatoterapie > Rola a osobnosť dramatoterapeuta
Prax:
Sebaskúsenosť v rámci psychodrámy a ostatných techník predstavených teoreticky > Skuoinová sebaskúsenosť prostredníctvom techniky štruktúrovanej drámy na základe práce s literárnou predlohou
MODUL 3
Presahy imaginácie do života
Teória:
Dramatoterapia a hra: východiská a prieniky > Vývinová psychológia a daramatoterapia > Dramatoterapia a psychoterapia > Katarzia, abreakcia a korektívna emočná skúsenosť > Rola, dištancovanie: taxonómia rolí > Skupinová dynamika ako jeden z nástrojov terapeutického procesu > Etické princípy v dramatoterapii
Prax:
Sebaskúsenosť v rámci teórie > Sebaskúsenosť v rámci skupinovej dynamiky - tímová úloha dramatického charakteru
MODUL 4
Intervenčné možnosti dramatoterapie
Teória:
Dramatická intervencia ako korektívna emocionálna skúsenosť > Vývinovo-orientovaná dramatoterapia > Dramatoterapia u ľudí s patológiou
Prax:
Návrh dramatoterapeutického stretnutia na základe charakterizácie cieľovej skupiny > Praktická účasť na dramatoterapeutickom stretnutí Divadla Dúhadlo o.z. alebo v centre Rata o.z. > Sebaskúsenosť skupinová prostredníctvom tvorby videa v dvoch skupinkách
MODUL 5
Liečivý potenciál slova
v histórii človeka
Teória:
Oboznámenie sa so základným konceptom biblioterapie > História a pojem biblioterapie > Ciele a formy biblioterapie > Druhy biblioterapie > Metódy a techniky biblioterapie > Teoretické východiská špecificky orientovanej biblioterapie > Schéma biblioterapeutického stretnutia > Osobnosť biblioterapeuta > Podmienky a zásady práce biblioterapeuta, ako vytvárať bezpečné prostredie pre klienta
Prax:
Práca v malých skupinkách > Individuálna práca s denníkom, kreatívne spracovaná úvaha a následné spoločné zdieľanie v skupine
MODUL 6
Význam príbehu v biblioterapii
Teória:
Ľudové rozprávky a ich poslanie v dnešnom svete > Rozprávky a ľudská fantázia, alebo ako fantázia pomáha s problémami > Liečivá sila rozprávok > Úvod do teórie príbehov > Vývin záujmu detí o príbehy, vývin čitateľských záujmov > Príbehy v živote dospievajúcich a mladých ľudí > Príbeh naprieč terapiami > Kazuistická štúdia: Ako využiť prácu s príbehom po prekonanej traume
Prax:
Moja obľúbená rozprávka z detstva, práca v malých skupinách s nasledným spoločným zdieľaním > Spoločná tvorba rozprávky v malých skupinách s použitím získaných vedomostí > Imaginácia na oslovenie vnútorného dieťaťa s následným písaním do denníka > Príbeh môjho mena, práca v malých skupinách, práca s denníkom a následným zdieľaním vo veľkej skupine > Rieka života – od prameňa k moru, práca v malých skupinách
MODUL 7
Imaginácia ako priestor stretnutia s nevedomím
Teória:
Predstavivosť a obrazotvornosť v živote dieťaťa a jeho magické myslenie > Využitie tvorivých imaginácií v biblioterapii > Ako vytvoriť pohybové relaxácie u malých detí > Autogénny tréning s využitím fantazijných príbehov > Zdrojové relaxácie a imaginácie pri práci s dospelými klientmi > Zásady práce s imagináciami u dospelého klienta a jej riziká > Psychosomatický klient a práca so všímavosťou a relaxáciami > Na zdroje zameraná imaginácia > Kazuistická štúdia: Imaginácia ako dôležitá súčasť práce s traumatizovaným klientom
Prax:
Spoločná pohybová imaginácia Strom vo vetre, následne práca s denníkom a kreslenie > Skupinová imaginácia bezpečného miesta, reflexia a kreslenie do denníkov
MODUL 8
Práca s denníkom, snovým materiálom a komiksami
Teória:
Terapeutický denník v biblioterapii: história písania denníkov a ich uplatnenie a špecifiká v terapeutickej praxi > Kazuistická štúdia > Písanie denníkov a komiksov u klientov s poruchami príjmu potravy > Kreatívny denník a komiks pri práci s deťmi a dospievajúcimi a ako v ňom uplatniť tvorivé písanie > Sny a snová symbolika ako dôležitá súčasť biblioterapeutickej intervencie
Prax:
Písanie vlastného denníka, kde účastníci budú zapisovať svoje myšlienky vzťahujúce sa k spoločnej práci, obavy, objavy i skúsenosti, ktoré v praxi z modulu zažili či vyskúšali > Zdieľanie snov v skupine a písanie snovej symboliky do denníkov
MODUL 9
Záverečné kolokvium
Teória:
Teatroterapia a jej vymedzenie a odlíšenie z pohľadu dramatoterapie > Paremiologická terapia (príslovia a porekadlá) > Práca so slovami a jazykom, slovné hračky a hlavolamy, príbehové hádanky
Prax:
Strach a nájdenie odvahy - syntéza tvorby príbehu, kresby, hudby a dramatizácie - sebaskúsenosť > Prezentácia prípadových kazuistických štúdií účastníkov a návrh štruktúry a obsahu biblioterapeutických a dramatoterapeutických stretnutí s ich klientami > Záverečná reflexia vzdelávania
MODUL 10
Základy arteterapie
Teória:
Teoretické východiská arteterapie, orientácia v terminológii > Priebeh arteterapeutického procesu, štruktúry sedenia, radenie procedúr > Diagnostické metódy pri práci s artefaktom > Techniky arteterapie
Prax:
Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
MODUL 11
Základy muzikoterapie
Teória:
Teoretické východiská muzikoterapie > Hudba ako „liek“ na telesnej, psychickej a emocionálnej úrovni > Použitie metód a techník vzhľadom na cieľovú skupinu > Diagnostické metódy a techniky, hudobná história klienta
Prax:
Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
MODUL 12
Základy tanečno-pohybovej terapie
Teória:
Definícia tanečno-pohybovej terapie > Vedecké poznatky a výskum > Princípy, proces a štruktúra terapeutického sedenia > Rola terapeuta v skupinovom procese tanečno-pohybovej terapie > Anatómia tela a emócií > Prežívanie v tele vs. prežívanie tela (body image) > Relaxácia - uvoľnenie napätia, svalový tonus
Prax:
Zoznámenie sa s pomôckami (šatky, loptičky, elastické látky,..) > Zdieľanie v slove aj pohybe (zrkadlenie, vedenie, nasledovanie), embodiment, relaxácia, explorácia, aktivácia a uvoľnenie > Nácvik čítania telesných signálov > Nácvik zručností využitia nástrojov TPT na prácu so skupinou
MODUL 13
Východiská terapeuticko-výchovnej intervencie
Teória:
Človek ako prijímateľ pomoci (holistický prístup) - hierarchicko-organický model vzťahov > Zásady terapeuticko-výchovnej intervencie > Proces zmeny - fázy, špecifiká, úskalia > Systémové a systemické aspekty vývinovo-orientovanej intervencie > Sprevádzanie rodiny - pravidlá, špecifiká, princípy > Osobnosť terapeuta - faktory účinnosti terapie > Moc v pomáhajúcich profesiách a etika v pomáhaní
Prax:
Špecifiká kontaktu a rozhovoru v terapii - nácvik zručností > Validizácie v komunikácii s jednotlivcom/párom - nácvik zručností > Orientácia v intrapsychickom systéme jednotlivca - nácvik zručností
Lektorka
-
Liečebná pedagogička
-
Bývalá účiteľka
-
Spoluzakladateľka a členka vedenia Divadla Dúhadlo pri o. z. Up - down syndrom
-
Koordinátorka dobrovoľníkov Vŕby o. z.

