
Muzikoterapia
2-ročný výcvik
Akreditované Ministerstvom školstva SR
garantované Mgr. P. Janoškom, PhD. uni. doc.
Hudba nás sprevádza celý život – upokojuje, povzbudzuje a pomáha vyjadriť emócie. V muzikoterapii sa táto sila vedome využíva na podporu zdravia a psychickej pohody. Pripravili sme pre vás komplexný výcvik v muzikoterapii, ktorý je určený pre odborníkov v tejto oblasti na rozšírenie vašich poznatkov a zručností v prepojení hudby a zvuku s terapeutickými metódami.
Objavíte hudobné a zvukové techniky na podporu duševného zdravia a osobného rozvoja. Naučíte sa efektívne využívať muzikoterapiu pri práci s deťmi, dospelými aj seniormi. Staňte sa súčasťou tohto inovatívneho vzdelávania a otvorte dvere k novým možnostiam vo svojej profesii.
Obsah a rozsah vzdelávania sú zároveň v súlade s kritériami, ktoré si kladú profesionálne asociácie umeleckých terapií, a predstavujú tak dôležitý krok k ďalšej špecializácii.
Pripojte sa k nám a vstúpte do vzrušujúceho sveta muzikoterapie, kde spoločne otvárame dvere k novým možnostiam a lepšej budúcnosti pre vás a vašich klientov.
Kapacita je obmedzená na 18 ľudí.

Informácie o vzdelávaní
Všetko, čo potrebujete vedieť.
01
Podmienky vstupu do vzdelávania
Účasť na vzdelávacom programe je podmienená splnením nasledujúcich povinností, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou prijímacieho procesu a sú povinné pre každého uchádzača:
-
absolvovanie vstupného pohovoru v trvaní 30 minút, zameraného na posúdenie motivácie a osobnostných predpokladov uchádzača, ktorý prebieha online formou s garantom programov a lektormi daného modulu,
-
riadne vyplnenie prihlášky, zaplatenie stanovených poplatkov a podpis zmluvy, resp. prijatie Obchodných podmienok,
-
čestné vyhlásenie, že uchádzač sa nelieči na závažné psychiatrické ochorenie - toto vyhlásenie je súčasťou ustanovení Obchodných podmienok, ktoré uchádzač prijíma pri registrácii na kurz.
02
Požadované vzdelanie a skúsenosti
Uchádzač musí spĺňať nasledujúce podmienky pre zaradenie do vzdelávacieho programu:
-
minimálne vysokoškolské vzdelanie I. stupňa (Bc.),
-
preukázanie vzťahu k zvoleným modulom, napríklad výsledky činnosti, prax, dobrovoľnícke aktivity, absolvované vzdelávanie (v umeleckých terapiách)
03
Podmienky ukončenia modulu
Aby študent úspešne ukončil modul, je potrebné splniť nasledujúce požiadavky:
-
dochádzka minimálne 80 % z celkového počtu hodín vzdelávania,
-
2 hodiny mentoring s lektorkou modulu - prípadová konzultácia (1 sedenie - 50 minút),
-
2 hodiny sebaskúsenosti - osobná skúsenosť s vybranou umeleckou terapiou,
-
spracovanie záverečnej práce na vybranú tému,
-
písomný/ústny záverečný test s minimálnou úspešnosťou 90 %,
-
video nahrávka a prezentácia s garantom a lektorom, zahŕňajúca prácu s jedným vybraným klientom.
PODMIENKY PRE ÚSPEŠNÉ UKONČENIE VZDELÁVANIA:
260 hodín
nutné absolvovať aspoň 80 % z celkového času vzdelávania
2 hodiny
mentoring
1 sedenie / 50 minút / 40 eur - platba nie je zahrnutá v cene kurzu!
záverečné skúšky
úspešné ukončenie záverečných skúšok; platba za skúšky nie je zahrnutá v cene kurzu! (predpokladaná suma je 200 eur)
2 hodiny
sebaskúsenosť
zažiť si muzikoterapiu na sebe u muzikoterapeuta/tky, možné absolvovať aj u lektorky; platba nie je zahrnutá v cene kurzu! (predpokladaná cena je
50 eur / stretnutie)
záverečná práca
spracovanie záverečnej práce
účasť na konferencii
- odporúčané
konferencia organizovaná AM, alebo ČAA
SUMA ZA VZDELÁVANIE
Cena za prvý rok: 1545 eur
(spolu 3090 eur za celé štúdium)
Splátky:
na 2 splátky - 1600 eur
na 7 splátok - 500 eur
na 18 splátok - 200 eur
TERMÍNY STRETNUTÍ
1. MODUL
20 septembra / od 9:00 - 18:00
21. septembra / od 9:00 - 17:00
4. MODUL
28. marca / od 9:00 - 18:00
29. marca / od 9:00 - 17:00
7. MODUL
október 2026 / od 9:00 - 18:00
október 2026 / od 9:00 - 17::00
10. MODUL
10. apríla 2027 / od 9:00 - 18:00
11. apríla 2027 / od 9:00 - 17:00
13. MODUL
máj 2027 / od 9:00 - 18:00
máj 2027 / od 9:00 - 17:00
2. MODUL
8. novembra / od 9:00 - 18:00
9 novembra / od 9:00 - 17:00
5. MODUL
16. mája / od 9:00 - 18:00
17. mája / od 9:00 - 17:00
8. MODUL
november 2026 / od 9:00 - 18:00
november 2026 / od 9:00 - 17:00
11. MODUL
17. apríla 2027 / od 9:00 - 19:00
18. apríla 2027 / od 9:00 - 17:00
3. MODUL
7. februára / od 9:00 - 18:00
8. februára / od 9:00 - 17:00
6. MODUL
20. júna / od 9:00 - 18:00
21. júna / od 9:00 - 17:00
9. MODUL
február 2027 / od 9:00 - 18:00
február 2027 / od 9:00 - 17:00
12. MODUL
24. apríla 2027 / od 9:00 - 18:00
25. apríla 2027 / od 9:00 - 17:00
Moduly - podrobný obsah
MODUL 1
Úvod do muzikoterapie
Teória:
Teoretické východiská muzikoterapie > Hudba ako „liek“ na telesnej, psychickej a emocionálnej úrovni > Použitie metód a techník vzhľadom na cieľovú skupinu > Diagnostické metódy a techniky, hudobná história klienta
Prax:
Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
MODUL 2
Muzikoterapeutický proces
Teória:
Stanovovanie cieľov v terapii,
dokumentácia (praktická ukážka) > Ciele v jednotlivých oblastiach muzikoterapeutickej praxe > Muzikoterapeutický proces, priebeh, podmienky, bariéry v praxi, špecifiká > Program muzikoterapie > Rola muzikoterapeuta > Individuálna vs. skupinová forma muzikoterapie
Prax:
Nácvik tvorby kontraktu > Práca s prípadovou štúdiou a hodnotiacim nástrojom > Osobnostné dotazníky, práca v menších skupinách zameraná na analýzu možností využitia muzikoterapie v pracovnom prostredí účastníkov
MODUL 3
Metódy a techniky muzikoterapie I.
Teória:
Metóda kompozície, interpretácie, improvizácie, počúvania hudby podľa rozdelenia Kenneth Bruscia > Použitie metód a techník vzhľadom na cieľovú skupinu > Nácvik jednotlivých metód a techník, práca v roli terapeuta a klienta
Prax:
Nácvik jednotlivých metód a techník vo dvojiciach, menších a väčších skupinách
MODUL 4
Zvuk ako základná „stavebná“ jednotka hudby
Teória:
Šírenie zvuku a jeho pôsobenie na ľudský organizmus > Sluchové vs. telesné vnímanie zvuku > Zvuk a mozgové frekvencie > Zvuk a sympatikus a parasympatikus; zvuková stimulácia blúdivého
nervu > Hudba ako „liek“ na telesnej, psychickej a emocionálnej úrovni > Hudba a neuroplasticita > Hudba ako motivátor k hybnosti, zrkadlové neuróny > Hudba a bolesť > Hudba ako spontánna aktivita pri obnovovaní psychických funkcií > Hudba ako podporná terapia pri demenciách a Parkinsonizme
Prax:
Somatický posluch, techniky vibro-akustickej terapie, sebaskúsenosť
MODUL 5
Metódy a techniky muzikoterapie II.
Teória:
Použitie metód a techník vzhľadom na cieľovú skupinu > Nácvik jednotlivých metód a techník, práca v roli terapeuta a klienta
Prax:
Nácvik jednotlivých metód a techník vo dvojiciach, menších a väčších skupinách
MODUL 6
Muzikoterapia v kontexte viacerých prístupov
Teória a prax
MODUL 7
Muzikoterapia s deťmi
Teória:
Využívanie hudby v detskom veku - špecifiká práce s deťmi od prenatálneho vývinu po dospelosť > Vývoj vnímania hudby, vybrané kapitoly psychológie hudby > Špecifiká muzikoterapie pri práci so školským kolektívom, študentmi, s ľuďmi so zrakovým, sluchovým, mentálnym, telesným, viacnásobným postihnutím, u detí s ADHD, PAS, ŠPU, u detí s onkologickým ochorením, v smútkovom poradenstve a pod.
Prax:
Práca s prípadovými štúdiami, audio nahrávky, zážitkové cvičenia
MODUL 8
Muzikoterapia s dospelými a seniormi
Teória:
Možnosti využitia muzikoterapie u dospelých a seniorov > Vývoj vnímania hudby, vybrané kapitoly psychológie hudby, oblasť neurologickej muzikoterapie > Špecifiká muzikoterapie pri práci s ľuďmi so zrakovým, sluchovým, mentálnym, telesným, viacnásobným postihnutím, ľuďmi so psychotickým ochorením, v osobnom rozvoji a pod.
Prax:
Práca s prípadovými štúdiami, audio nahrávky, zážitkové cvičenia
MODUL 9
Záverečné kolokvium
Teória:
Výstupné kompetencie > Súčasná legislatíva na SK v rámci muzikoterapie, možnosti ďalšieho vzdelávania > SAMT (Slovenská asociácia muzikoterapeutov), CZMTA a EMTC > Ukončovacia fáza terapeutického procesu, kolokvium
Prax:
Predstavenie práce účastníkov, hudobné darčeky ako zážitkové cvičenie
MODUL 10
Základy arteterapie
Teória:
Teoretické východiská arteterapie, orientácia v terminológii > Priebeh arteterapeutického procesu, štruktúry sedenia, radenie procedúr > Diagnostické metódy pri práci s artefaktom > Techniky arteterapie
Prax:
Nácvik jednotlivých metód a techník > Práca s prípadovými štúdiami > Zážitkové cvičenia
MODUL 11
Základy tanečno-pohybovej terapie
Teória:
Definícia tanečno-pohybovej terapie > Vedecké poznatky a výskum > Princípy, proces a štruktúra terapeutického sedenia > Rola terapeuta v skupinovom procese tanečno-pohybovej terapie > Anatómia tela a emócií > Prežívanie v tele vs. prežívanie tela (body image) > Relaxácia - uvoľnenie napätia, svalový tonus
Prax:
Zoznámenie sa s pomôckami (šatky, loptičky, elastické látky,..) > Zdieľanie v slove aj pohybe (zrkadlenie, vedenie, nasledovanie), embodiment, relaxácia, explorácia, aktivácia a
uvoľnenie > Nácvik čítania telesných signálov > Nácvik zručností využitia nástrojov TPT na prácu so skupinou
MODUL 12
Základy dramatoterapie a biblioterapie
Teória:
Teoretické východiská biblioterapie > Podmienky a zásady práce biblioterapeuta a biblioterapeutického stretnutia > Teoretické východiská dramatoterapie > Využitie divadla k nedivadelnému účelu - psychoterapeutické poňatie dramatoterapie > Dramatoterapeutický proces a jeho štruktúra
Prax:
Práca s denníkom, kreatívne spracovaná úvaha > Práca s príbehom - príbeh ako cesta k ľudskej duši > Sebaskúsenosť v rámci dramatoterapeutických techník a cvičení > Sebaskúsenosť štruktúry skupinového dramatoterapeutického stretnutia
MODUL 13
Východiská terapeuticko-výchovnej intervencie
Teória:
Človek ako prijímateľ pomoci (holistický prístup) - hierarchicko-organický model vzťahov > Zásady terapeuticko-výchovnej intervencie > Proces zmeny - fázy, špecifiká, úskalia > Systémové a systemické aspekty vývinovo-orientovanej intervencie > Sprevádzanie rodiny - pravidlá, špecifiká, princípy > Osobnosť terapeuta - faktory účinnosti terapie > Moc v pomáhajúcich profesiách a etika v pomáhaní
Prax:
Špecifiká kontaktu a rozhovoru v terapii - nácvik zručností > Validizácie v komunikácii s jednotlivcom/párom - nácvik zručností > Orientácia v intrapsychickom systéme jednotlivca - nácvik zručností
Lektorka
-
Liečebná pedagogička
-
Psychologička
-
Muzikoterapeutka
-
Dula duše
-
Garantovaná členka Českej muzikoterapeutickej asociácie
-
Predsedníčka Asociácie muzikoterapeutov Slovenska

Lektorka
-
Liečebná pedagogička
-
Vysokoškolská pedagogička
-
Zakladajúca členka Asociácie muzikoterapeutov Slovenska
