
Muzikoterapia
II.
rozširujúce štúdium - pokročilí

Informácie o vzdelávaní
Všetko, čo potrebujete vedieť.
01
Pre koho je vzdelávanie určené?
Pre všetkých, ktorí absolvovali úvod do muzikoterapie a chcú si svoje vedomosti rozširovať o ďalšie oblasti a témy, ktoré súvisia s muzikoterapiou. Každý modul je jedinečný a vedený iným lektorom/lektorkou. Vyberte si moduly, ktoré vás oslovujú a pripravia viac do praxe.
03
Čo ma čaká po prihlásení ?
Skupina je uzavretá a počet miest limitovaný - max. 16 ľudí.
Po vzdelávaní sa z vás nestane muzikoterapeut/ka, ale môžete popri svojom zamestnaní pracovať s prvkami muzikoterapie a muzikofiletiky (viac o legislatíve na kurze).
02
Aké sú podmienky ukončenia?
Jednotlivé vyžadované náležitosti si, prosím, dobre preštudujte a zvážte. Všetky potrebné informácie nájdete nižšie v sekcii "podmienky pre úspešné ukončenie vzdelávania".
Prihlásenie je záväzné a zahŕňa konkrétne podmienky, s ktorými súhlasíte odoslaním prihlášky. Odporúčame vám sa pred prihlásením dôkladne oboznámiť so Všeobecnými obchodnými podmienkami.
PODMIENKY PRE ÚSPEŠNÉ UKONČENIE VZDELÁVANIA:
80 hodín
nutné absolvovať aspoň 85 % z celkového času vzdelávania
vypracovanie stretnutia
každý študent pre úspešné ukončenie vzdelávania
pripraví jeden návrh muzikoterapeutického stretnutia, ktoré nemusí uskutočniť s klientom
Moduly - podrobný obsah
MODUL 1
Muzikoterapia v starostlivosti o novorodencov
lektorka: Zuzana Rajčániová
Zvuk nás ovplyvňuje a formuje od úplného začiatku nášho vývinu. Bábätko sa už počas vnútromaternicového vývoja doslova kúpe vo zvukoch. Práve zvuky z tela maminky mu spolu s prostredím v maternici vytvárajú bezpečné miesto, kde môže rásť a rozvíjať sa. Mamičky môžu už počas tehotenstva prostredníctvom hudby a spevu cielene pôsobiť na svoje bábätko a vhodne ho stimulovať. Hudba pritom prináša množstvo benefitov aj samotnej mamičke. Po narodení sú práve zvuky, tóny, dotyky a vibrácie, hlavne vibrácie hlasu, hlavným nástrojom upokojenia, a zároveň optimálnej stimulácie bábätka. Hudba vyvoláva emócie, emócie sú spojené s prežívaním, ktoré formuje skúsenosť. Tá zohráva kľúčovú úlohu pri budovaní nových nervových prepojení – aj vďaka zvukom a hudbe sa tak mozog rozvíja. O všetkých spomínaných témach si povieme viac a pokúsime sa cez sebaskúsenostné zážitkové aktivity porozumieť potenciálu zvuku na formovaní všetkých zložiek fungovania človeka od najrannejšieho obdobia.
MODUL 2
Medicínsky koncept muzikoterapie a MT v psychiatrii
lektorka: Veronika Petrušová
_
MODUL 3
Pedagogický koncept muzikoterapie, muzikofiletika
lektor: Peter Kusý
Tento modul bude zameraný na priblíženie rozdielov a podobností medzi muzikoterapiou a muzikofiletikou. V základnom teoretickom rámci si zadefinujeme obidve disciplíny, po krátkom historickom exkurze sa pozrieme aj na súčasný stav v oblasti muzikoterapie a muzikofiletiky v našich kultúrnych podmienkach. Povieme si o možnostiach využívania hudby s terapeutickým, ale aj profylaktickým a podporným zámerom, a to v školskom prostredí v rámci výchovy a vzdelávania. Zážitkovým spôsobom si vyskúšame rôzne techniky a aktivity z oblasti kreatívnej, ako aj receptívnej muzikoterapie a muzikofiletiky. Priblížime si štruktúru muzikofiletického stretnutia a niekoľko zásad pri tvorbe muzikofiletických programov pri práci s rôznymi vekovými kategóriami. Spojenie základného teoretického "backgroundu" s interaktívnym a zážitkovým spôsobom využitia muzikotrerapie a muzikofiletiky pomôže účastníkom získať základnú orientáciu v pedagogickom koncepte muzikoterapie a muzikofiletiky.
MODUL 4
Hudba a mozog
lektorka: Zuzana Rajčániová
Zvuk, mozog, emócie, komunikácia a pohyb sú nerozlučne prepojené od úplného začiatku nášho života. Hudba prinavracia rovnováhu na všetkých úrovniach fyziologického fungovania – fyzickej, psychickej aj emocionálnej - a má schopnosť zasiahnuť všetky úrovne ľudskej psychiky. Ovplyvňuje
pulz, dýchanie a vedomie človeka, prostredníctvom limbického systému ovplyvňuje emócie, pocity a nálady, zlepšuje priestorovú inteligenciu a logické myslenie, upokojuje, pomáha rozvíjať slovnú zásobu a komunikačné schopnosti. A to je len zlomok z jej pozitívnych účinkov. Pôsobí na kôrovej aj podkôrovej úrovni, ovplyvňuje činnosť pravej aj ľavej hemisféry a pomáha ich funkcie zmysluplne integrovať. Vhodná hudba človeka podnecuje k aktívnej účasti na jej tvorbe, prežívaní a stvárňovaní, aktivizujúc kľúčové zložky ľudskej psychiky, motoriky a kognitívnych funkcií. Radosť a príjemné pocity, ktoré cestu s hudbou sprevádzajú, vytvárajú optimálne podmienky pre učenie, rehabilitáciu a proces zotavovania. Hudba má na náš mozog obrovský vplyv a je dobré vedieť o tom viac...
MODUL 5
Význam ľudovej hudby v muzikoterapii
lektorka: Margita Matušková
_
MODUL 6
Psychoterapeutický koncept muzikoterapie
lektorka: Linda Horváthová
MODUL 7
Body music a výroba ľahko ovládateľných nástrojov
lektorka: Linda Horváthová
Na tomto stretnutí sa budeme venovať potenciálu využitia prvkov muzikoterapie v psychoterapeutickom kontexte.
Predstavíme si jednotlivé psychoterapeutické smery a princípy muzikoterapeutickej práce v ich rámci.
Teóriu prepojíme so zážitkom na sebe, aby tento mohol byť príležitosťou pre možný osobnostný rast budúcich muzikoterapeutov.
Toto stretnutie bude úvodom do práce s nástrojom, ktorý máme stále so sebou - s vlastným telom.
Bude zamerané zážitkovo, s cieľom poskytnúť účastníkom priestor pre rozvoj vlastných zručností pri hre na tento nástroj
v bezpečnom prostredí skupiny. Zároveň časť stretnutia venujeme praktickej výrobe ľahko ovládateľných a vyrobiteľných hudobných nástrojov, aby tak každý účastník odišiel so svojou "sadou" a inšpiráciami pre prax.
MODUL 8
Rehabilitačný koncept muzikoterapie, MT vo fyzioterapii
lektor: Tono Gúth
_
MODUL 9
Cesta zvukom v muzikoterapii
lektor: Marián Gliganič
Tento modul je navrhnutý tak, aby poskytol úvod do sprevádzania cesty zvukom.
Povieme si. ako vytvoriť harmonickú cestu zvukom, dozviete sa o rôznych aspektoch jednotlivých nástrojov, zažijete si na sebe cestu zvukom a dozviete sa o rôznych možnostiach jej využitia.
Zámerom tohto modulu je prinášať poznanie z niekoľkoročných skúseností a štúdia rôznych smerov a vedeckých poznatkov, aby ste mohli sprevádzať skupinu kvalitnou zvukovou cestou a vedeli vytvoriť bezpečný priestor. Naučíte sa o jednotlivých nástrojoch, ako vyskladať harmonickú cestu zvukom, ako otvoriť a zatvoriť kruh, ako sa vedieť naladiť a byť citlivý k druhým, ako vytvoriť priestor pre integráciu. Budeme pracovať s hudobnými nástrojmi, s telom a hlasom. Pre kurz nie je nutná znalosť hry na hudobný nástroj.